Rezydencje artystyczno-badawcze. Edycja pierwsza / 2023
Warszawskie Obserwatorium Kultury prowadzi długoterminowy program rezydencji badawczo-artystycznych, którego pierwsza edycja 2023 zatytułowana jest Proces-owanie zmiany. Towarzyszenie artystyczno-badawcze. Celem programu jest towarzyszenie osobom, duetom oraz kolektywom artystycznym, badawczym lub aktywistycznym w ich doświadczeniu oraz refleksji nad zmianą. Program wspiera praktyki, współpracę oraz procesy artystyczne i badawcze bez wymogu realizacji wydarzeń lub powstania dzieł.
Rezydentki i ich procesy. Dokumentacja
Agnieszka Glińska
Julia Krupa
Magdalena Marcinkowska (Madlen Revlon)
Veronika Ivashkevich
Kathryn Zazenski
Spotkanie z rezydentkami WOK
Metafory procesów rezydentek
Podczas ewaluacji I edycji rezydencji uczestniczki opowiadały o swoich procesach, używając obrazów-metafor, dopełniając je wzajemnie i rozwijając z empatią. Miesiące, podczas których miały czas na refleksję i próby, porównywały do: wyspy na oceanie, przyjemnego unoszenia się na wodzie czy robienia porządków w ogrodzie. Jedna z uczestniczek programu, Veronika Ivashkevich, przedstawiła doświadczenia grupy używając własnej techniki malarskiej.
Autorka obrazów: Veronika Ivashkevich
Działania podczas trwania rezydencji
Punktem wyjścia do półtoradniowego warsztatu była organizacja uwagi na doświadczaniu siebie jako źródła inspiracji w zawodzie aktorskim. Koncentrowałyśmy i koncentrowaliśmy się na tym, jak praca z własnym ciałem kształtuje nasze wewnętrzne i grupowe poczucie bezpieczeństwa i jak może wpływać na indywidualny warsztat aktorski. Czerpiąc z dziedzictwa improwizacji kontaktowej, a także z podejścia Gestalt, przyglądałyśmy i przyglądaliśmy się, jak poprzez świadomość ciała i ruchu możemy „tu i teraz” zadbać o własne i wspólne granice.
Podczas pierwszego etapu przyglądałyśmy się różnym sposobom przedstawiania roślin i wizualnego opowiadania o relacji z nimi. Zajrzałyśmy do renesansowych herbariów (takich jak zielnik Syreniusza), oglądałyśmy cyjanotypie roślin wodnych Anny Atkins i prace współczesnych polskich artystek takich jak Cecylia Malik czy Diana Lelonek. Następnie odbyły się warsztaty pisarskie, czytanie tekstów z motywami roślinnymi w metodzie interrupted reading, indywidualne spacery w poszukiwaniu inspiracji oraz wspólne tworzenie mapy myśli, szkiców i skojarzeń. Drugą częścią warsztatu było tworzenie poszczególnych stron zina oraz ich skanowanie. Chciałyśmy zastanowić się nad tym, jak z czułością i uważnością patrzeć na rośliny w mieście.