Baza wiedzy
Czyta(nie)? Jak wspierać czytelnictwo młodych w dobie rewolucji cyfrowej. Raport z badań
Kto powinien odpowiedzieć na to pytanie? Osób czytających i wspierających czytanie jest wiele, a podejść może być jeszcze więcej. W WOK-u stworzyłyśmy warunki do zastanowienia się nad tym zagadnieniem i refleksji między dziedzinami, aby uchwycić transdyscyplinarny sens wspierania czytelnictwa.
Edukacja kulturalna w badaniach i działaniach. Raport z badań
Badanie edukacji kulturalnej w Warszawie to badanie miasta: jego radykalnie zmieniającej się społeczności, zmian i niepewności w obliczu globalnych wyzwań, a także lokalnych uwarunkowań i ich wpływu na życie osób, które tu mieszkają. WOK prezentuje raport Edukacja kulturalna w badaniach i działaniach, kończący drugi etap badania praktyk edukacji kulturalnej w Warszawie.
„Nic” + wystąpienie Zbigniewa Warpechowskiego
Zbigniew Warpechowski (ur. 1938) jest prekursorem sztuki performance w Polsce i jednym z pierwszych jej twórców na świecie. Artysta zajmuje się poezją i malarstwem, publikuje również pisma teoretyczne poświęcone sztuce współczesnej. Działalność zawodową rozpoczął w latach 60., a dotychczas przygotował ponad trzysta performace’ów, zaangażowanych w tematy społeczne.
Otwarty i żywy katalog praktyk międzykulturowych
Otwarty i żywy katalog praktyk międzykulturowych to efekt wielomiesięcznej pracy sieci Reagujemy!. Wierzymy, że może być pomocny w pracy z osobami z doświadczeniem migranckim i/lub uchodźczym. Katalog nazywamy „żywym” i „otwartym”, ponieważ jest dynamicznie rozwijającym się zbiorem praktyk, które będziemy adaptować i aktualizować w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby i konteksty kulturowe. „Żywy” oznacza, że dokument jest stale uaktualniany o nowe doświadczenia i rozwiązania.
Prezentacja Kultura (w) przyszłości. Potrzeby, pomysły, rozwiązania
Przedstawiamy prezentację wypracowanych przez ekspertki i ekspertów rozwiązań dla kultury na czas przełomu. Dyskusja na temat organizacji finansowania i funkcjonowania kultury w Polsce odbyła się 26 września w Nowym Teatrze w Warszawie. Debata była skupiona wokół czterech tematów wiodących: ustawy o statusie artysty zawodowego, instytucji kultury, decentralizacji kultury oraz kultury społecznej i obywatelskiej.
Projekt foresightowy Kultura Warszawy 2040 – scenariusze młodych
Projekt przedstawia perspektywy rozwoju oferty kulturalnej Warszawy do 2040 roku. Wyniki badania wskazały na kierunki, które instytucje kulturalne powinny obrać, aby stać się bardziej atrakcyjnymi w oczach młodych w perspektywie przyszłości. Rezultaty i wskazane rekomendacje będą mogły być zastosowane przez wszystkie placówki przy rozwijaniu swojej oferty kulturalnej.
Raport Museum Watch Governance Management Project
Raport Museum Watch Governance Management ma pomóc społeczności muzealnej w skuteczniejszym rozwiązywaniu problemów związanych z zarządzaniem. Pomysł wyłonił się z istniejącego już programu Museum Watch, wprowadzonego przez CIMAM w celu „wspierania muzealników sztuki nowoczesnej i współczesnej w radzeniu sobie z krytycznymi sytuacjami, które podważają ich zdolność do podejmowania praktyki zawodowej i wpływają na zdolność muzeum do działania zgodnie z międzynarodowymi standardami najlepszych praktyk”.
Dokument Edukacja kulturalna w Warszawie
Dokument zawiera rekomendacje, wskazówki i inspiracje dotyczące tematyki projektów, sposobów i metod pracy z odbiorcą, a także narzędzi wsparcia dla prowadzących działania w zakresie edukacji kulturalnej. Ma pomóc w zaplanowaniu nie tylko pojedynczych aktywności edukacyjnych, ale także całościowych strategii działania instytucji, w których edukacja kulturalna odgrywa istotną rolę.