Magdalena Marcinkowska (Madlen Revlon)

Za zgodą uczestniczki programu rezydencyjnego WOK Proces-owanie zmiany. Towarzyszenie artystyczno-badawcze zaglądamy do jej notatek – dokumentacji osobistego procesu doświadczania zmiany.

Formuła rezydencji

W trakcie rezydencji pod tytułem „Proces-owanie zmiany” postanowiłam dogłębnie zbadać moje dotychczasowe metody pracy w społeczności ballroom. Ta oddolna inicjatywa, inspirowana biologiczną rodziną, sprawia, że trudno mi było znaleźć równowagę między życiem prywatnym a zawodowym, co pozwoliłoby mi lepiej wspierać inne osoby i samą siebie. Czułam, że potrzebuję zmiany, która pozwoli mi lepiej zarządzać czasem i energią. Przez lata pełniłam funkcję liderki i potrzebowałam, aby ktoś pomógł mi uporządkować moją działalność.

Rozwój przez wymianę doświadczeń

W świecie ballroom i środowisku artystycznym wszyscy się zazwyczaj znają, co utrudnia wyznaczanie granic między sferą zawodową a prywatną. Zaczęłam tracić rozróżnienie, co jest moją pracą, a co sprawia mi przyjemność oraz czego tak naprawdę potrzebuję. Dlatego też zdecydowałam się na spotkania z certyfikowanym psychoterapeutą EAGT (European Association for Gestalt Thearapy, tj. Europejskiego Stowarzyszenia Terapii Gestalt) – Cezarym Jaszkowskim – aby wspólnie pracować nad racjonalnym podziałem energii, którą wkładam w projekty, sytuacje pedagogiczne oraz sprawy prywatne. W ramach rezydencji odbyłam także cykl spotkań z Szymonem Adamczakiem – dramaturgiem, reżyserem i aktywistą, pracującym na styku teatru, działań performatywnych i społecznych, który zajmuje się queerpedagogiką. Podczas spotkań wymienialiśmy się swoimi doświadczeniami związanymi z edukacją osób queerowych.

Działania w ramach rezydencji

Podczas sesji z Cezarym Jaszkowskim doszliśmy do wniosku, że moje funkcjonowanie w środowisku ballroom można podzielić na cztery obszary: współpraca z instytucjami i osobami, które zatrudniam (praca produkcyjna i kuratorska), tworzenie choreografii i prowadzenie prób, prowadzenie zajęć (praca pedagogiczna), prywatne relacje. Na początku skupiliśmy się na analizie sposobu, w jaki nawiązuję współprace i realizuję zadania. Wcześniej działałam intuicyjnie, ale teraz staram się werbalnie opisywać wszystko, mieć to poukładane i zaplanowane. Uczę się definiować swoje obowiązki i podejmować świadome decyzje dotyczące współpracy z instytucjami, firmami i osobami. Szymon Adamczak podzielił się ze mną z kolei strukturami, które funkcjonują w Amsterdamie wokół społeczności queerowych. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób mogę dbać o higienę pracy i jak poszerzyć swoje pola działania. Konsultowałam z nim przemyślenia, które miałam po spotkaniach z Cezarym, próbowaliśmy znajdować praktyczne zastosowanie dla zagadnień z sesji terapeutycznych.

Nowa perspektywa

Czas spędzony na rezydencji w WOK był dla mnie bardzo cenny i stanowi dopiero początek moich zmian. Wyznaczył mi kierunek, w którym chcę podążać w mojej karierze. Pracuję znacznie mniej, bardziej dbam o swój komfort, odważniej komunikuję potrzeby. Jeszcze dużo pracy przede mną, ale już na tym etapie wiem, że warto zadbać o siebie. Pierwszy raz zaczęłam też planować swoje działania z dużym wyprzedzeniem oraz oddałam część swoich obowiązków innym osobom. Staram się teraz wprowadzać nowe zachowania, które chronią moją energię. Przed przyjęciem nowego zlecenia pytam o więcej szczegółów i jasno stawiam granice oraz wyrażam swoje potrzeby bez nadmiernego zaangażowania emocjonalnego. Stworzyłam agendę mojej pracy, by osoby, które zatrudniam, wiedziały, w jaki sposób będzie przebiegać nasz proces twórczy.

Najważniejsze momenty podczas rezydencji

  • Pierwsze spotkanie z Cezarym Jaszkowskim i ustalenie tematyki sesji, która dotyczyła obszarów mojej działalności, takich jak: praca przy produkowaniu wydarzeń, proces tworzenia choreografii i planowania prób, prowadzenie zajęć z voguingu oraz moje relacje z innymi osobami ze społeczności.
  • Uświadomienie sobie, że jestem producentką wydarzeń i przygotowałam ich już około 50. Wcześniej pomijałam ten aspekt – najważniejsza była dla mnie możliwość wystąpienia i stworzenia możliwości pracy dla osób queerowych. Dodatkowo odkryłam, jak wiele umiejętności zdobyłam dzięki organizacji wydarzeń i jak mogę dalej je rozwijać.
  • Odkrycie, że niewłaściwie wyceniałam swoją pracę i pomijałam fakt, że potrzebuję pomocy innych osób. Przekraczałam swoje granice na rzecz jak najlepszego wykonania danego projektu. Nauczyłam się też, jak negocjować warunki przed przyjęciem nowego zlecenia.
  • Konsultacje z Szymonem Adamczakiem w sprawie wniosku, który złożyłam do m.st. Warszawy na stypendium artystyczne. Dzięki współpracy stworzyłam też agendę mojej pracy, którą mogę przedstawiać osobom wchodzącym ze mną we współpracę.

Finałowym etapem rezydencji WOK są nagrania podcastów z każdą uczestniczką. To osobiste i inspirujące rozmowy, które urefleksyjniają każdy z rezydencjalnych procesów. Zapraszamy do posłuchania rozmowy z Magdalena Marcinkowska vel Madlen Revlon.