Współmyślenia – proces badań artystycznych i spotkań sieciujących
W Polsce badania artystyczne od lat powstają na peryferiach instytucji sztuki i nauki. Choć te efemeryczne praktyki są niewyczerpanym źródłem nowych strategii poznawczych, nadal nie zyskały własnego miejsca w polu kultury. Tworzącym je osobom brakuje finansowania i wsparcia instytucjonalnego, a ich prace nie doczekały się zbyt wielu krytycznych czy naukowych komentarzy, które mogłyby pomóc w głębszym poznaniu tych praktyk.
Wzmocnienie badań artystycznych wymaga współpracy tworzących je osób. Chcemy więc zaprosić Was do rozmowy o działaniach na pograniczu sztuki i nauki. Współmyślenia to zarazem sieciowanie i proces zespołowych poszukiwań, w czasie którego będziemy mogły poznać się, nawiązać sojusze i wspólnie zastanowić się nad niejednorodną i rozproszoną tożsamością badań artystycznych w Polsce.
Jest nam bardzo przykro, że z tak dużego grona osób aplikujących możemy zaprosić tylko dwanaście, bo jesteśmy przekonane, że niemal wszystkie zgłoszenia świetnie wpisywały się w ramy procesu. Osoby zaproszone do udziału we Współmyśleniach (w kolejności alfabetycznej):
- Julia Barbasiewicz
- Karolina Gembara
- Jessica Kufa
- Katarzyna Kania
- Julia Krupa
- Antoni Michnik
- Patrycja Plich
- Monika Popiel
- Aleksandra Skowrońska
- Agata Skrzypek
- Tytus Szabelski
- Paweł Świerczek
Zgłoszenia były rozpatrywane przez zespół w składzie: Paulina Brelińska-Garsztka, Jakub Depczyński, Anna Galas-Kosil, Anna Majewska, Marta Michalak, Piotr Morawski.
Zapraszamy Was do procesu, na który złożą się:
- dwa zjazdy w formule facylitowanych całodniowych spotkań: w Chęcinach (26–28 lipca 2024) i w Warszawie (15–17 listopada 2024),
- kuratorska i facylitatorska opieka nad procesem.
Nie zakładamy, że w ramach projektu powstanie jakikolwiek materialny efekt czy produkt – jesteśmy otwarte na to, co przyniesie proces. Traktujemy te spotkania jako punkt wyjścia do dalszego współdziałania.
Informacja o dostępności architektonicznej:
- Otoczenie oraz budynki Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej Uniwersytetu Warszawskiego są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową.
- WOK.lab (parter) jest w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Jedna z toalet jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach, można też wjechać do niej z wózkiem dziecięcym i skorzystać z przewijaka.
- Hotel Hera w Warszawie dysponuje dwoma przystosowanymi do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową pokojami jednoosobowymi na parterze.
Językiem obu zjazdów jest język polski.
Podczas zjazdów będziemy szukać odpowiedzi na pytania:
- Czym są badania artystyczne?
- Jakie praktyki poznawcze oraz sposoby tworzenia wiedzy i dzielenia się nią powstają w procesach artystyczno-badawczych?
- W jakich warunkach ekonomicznych oraz środowiskach instytucjonalnych i dyscyplinarnych pracują osoby zajmujące się takimi badaniami?
- Jak stworzyć godne warunki do pracy artystyczno-badawczej w Polsce?
Chcemy, żeby Współmyślenia były okazją do spotkania osób z różnorodnych środowisk artystycznych i naukowych. Wiemy, że informacje o naborach rzadko docierają do wszystkich zainteresowanych, dlatego każdą osobę wyłonioną na podstawie zgłoszenia będziemy zachęcać, by zaprosiła do udziału w procesie jedną wybraną przez siebie osobę.
Więcej informacji znajdziecie w poniższym tekście kuratorskim:
W anglosaskiej teorii istnieje wiele odmiennych definicji i terminów pokrewnych (m.in. arts based research, practice led research, performance as research, research in/for/through art). Mówiąc ogólnie i w uproszczeniu, badania artystyczne to różnorodne praktyki tworzenia wiedzy i dzielenia się nią, które powstają na pograniczu nauki, sztuki oraz aktywności społecznej. Na Zachodzie, gdzie zyskały uznanie i wsparcie finansowe, można już dostrzec ich wpływ na strategie poznawcze dominujące w instytucjach kultury. Obecnie mówi się nawet o „humanistyce artystycznej” czy „postbadawczej kondycji sztuki”.
Tymczasem w Polsce badania artystyczne nie zostały jeszcze rozpoznane jako pełnoprawna forma tworzenia wiedzy. Chociaż artyx od lat korzystają z metod pracy naukowej, a w ostatnim czasie naukowcx również zaczynają czerpać inspiracje z pola sztuki, to wciąż brakuje refleksji nad tymi transdyscyplinarnymi praktykami. Niewiele napisano o ich wpływie na nasz sposób poznawania świata i myślenia w relacji z innymi ludźmi, zwierzętami, architekturą czy ekosystemem. Badania artystyczne są ślepą plamką polskiej kultury – obszarem niewidocznym, a zarazem pełnym potencjalności – źródłem alternatywnych form tworzenia wiedzy, które pomagają przeformułować instytucjonalne hierarchie praktyk poznawczych.
Kto może aplikować?
Do udziału w projekcie zapraszamy wszystkie osoby, które w swojej pracy łączą praktykę badawczą i artystyczną – niezależnie od przynależności instytucjonalnej czy dyscyplinarnej. Warunkiem uczestnictwa jest deklaracja obecności podczas obu zjazdów.
Co oferujemy?
- wynagrodzenie w wysokości 1600 zł brutto (800 zł brutto za udział w każdym zjeździe), na podstawie umowy o dzieło;
- zwrot kosztów podróży do wysokości 300 zł dla każdej z osób uczestniczących w zjazdach oraz nocleg (do dwóch dób hotelowych dla każdej z osób uczestniczących w każdym ze zjazdów, w pokojach dwuosobowych);
- pełne wyżywienie podczas zjazdu w Chęcinach;
- wspólny obiad podczas zjazdu w Warszawie.
Jak aplikować?
Wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy. Jeśli nie możesz aplikować online, prosimy o kontakt mailowy lub telefoniczny – wspólnie znajdziemy rozwiązanie. Tą samą drogą możesz skierować do nas także ewentualne pytania o kwestie programowe lub organizacyjne.
T: 22 620 34 90
E: marta.michalak@wok.art.pl lub anna.galas@wok.art.pl
Harmonogram
- termin składania aplikacji: do 27 maja 2024 roku do godziny 23:59,
- ogłoszenie wyników naboru (publikacja informacji na stronie internetowej WOK oraz indywidualny kontakt mailowy z każdą ze zgłaszających się osób) – do 10 czerwca,
- każda osoba zakwalifikowana do udziału może zaprosić do procesu jedną osobę praktykującą badania artystyczne – do 23 czerwca,
- indywidualne zoomy zapoznawcze z zespołem facylitatorek – od 12 czerwca do 7 lipca,
- zjazd w Chęcinach (Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej Uniwersytetu Warszawskiego) – 26–28 lipca 2024,
- zjazd w Warszawie (Warszawskie Obserwatorium Kultury – WOK.lab) – 15–17 listopada 2024.
Kuratorka: Anna Majewska
Producentka: Alicja Berejowska
Opiekunki ze strony WOK: Anna Galas-Kosil, Marta Michalak, Agnieszka Tiutiunik
Facylitatorki: Paulina Brelińska-Garsztka, Alicja Czyczel, Zofia Małkowicz, Anna Majewska, Zofia Reznik
Współpraca merytoryczna: Paulina Brelińska-Garsztka, Alicja Czyczel, Jakub Depczyński, Piotr Morawski
Organizatorzy projektu:
Warszawskie Obserwatorium Kultury
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Wydział Polonistyki i Instytut Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim
Partner:
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Współmyślenia są częścią projektu Artystyczno-badawcze praktyki produkcji wiedzy realizowanego przez Annę Majewską w ramach grantu MEiN Perły Nauki.
Projekt został dofinansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz programu Mikrogranty – Inicjatywa Doskonałości na Uniwersytecie Warszawskim.