RAPORT: Artystyczne, społeczne, stołeczne. Warszawskie pracownie artystyczne jako mikroinstytucje

Publikacja podsumowująca projekt Artystyczne, społeczne, stołeczne. Warszawskie pracownie artystyczne jako mikroinstytucje porusza temat pracy artystycznej, jej regulacji i ograniczeń na przykładzie funkcjonowania pracowni artystycznych. Skupiając się na lokalach miejskich, ale eksplorując również te wynajmowane na rynku prywatnym, znajdujące się na Akademii Sztuk Pięknych, czy tworzące kooperatywy twórcze, przyglądamy się różnym sposobom organizacji pracy twórczej, zależących najczęściej od dostępu do przestrzeni na nią przeznaczonych.

Głównym tematem zebranych tekstów jest dostępność lokali wynajmowanych przez Zakłady Gospodarowania Nieruchomościami (ZGN-y), które, jak wskazujemy, często nie stanowią znaczącej alternatywy dla wynajmu prywatnego. Co więcej, niejasność procedur i nieporozumienia dodatkowo ograniczają możliwość korzystania z nich. Inspirując się pracą Marty Żakowskiej w ramach 6 edycji festiwalu Warszawa w Budowie. Miasto artystów rozpoznajemy problemy i staramy się formułować na nie (często wstępne i doraźne) odpowiedzi. Zachęcamy do zapoznania się z nią szczególnie osoby tworzące w sztukach wizualnych jak i te pracujące w instytucjach kultury oraz urzędach związanych z tą dziedzina.

Materiałem badawczym, który pozwolił nam na opracowanie publikacji są rozmowy z urzędniczkami i artystkami, uchwały dotyczące pracowni artystycznych na poziomie miejskim, prace artystyczne i wystawy, a także case studies poświęcone pracowniom w innych częściach Europy. Część materiałów jest wynikiem pracy laboratorium badawczego składającego się z osób studiujących na Wydziale Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich prowadzonego przez dr Karolinę Thel.