Drugie warsztaty wokół sceny tańca

W Warszawskim Obserwatorium Kultury 10 października odbyły się drugie otwarte warsztaty stanowiące kolejny etap prac nad modelowaniem nowej instytucji tańca w Warszawie. W spotkaniu wzięły udział osoby reprezentujące środowisko taneczne, Biuro Kultury m.st. Warszawy oraz WOK. Moderowała je Joanna Leśnierowska.

Plan działań: w stronę instytucji tańca

Warsztaty składały się z dwóch części. W pierwszej dyrektor Biura Kultury Artur Jóźwik przedstawił konkretny plan działań na lata 2023–2025. Harmonogram zakłada kolejne kroki, jakie zostaną podjęte, by przygotować Pawilon nad Wisłą do nowych funkcji. Od września 2024 do sierpnia 2025 roku zostanie w nim przeprowadzony pilotażowy program taneczny, by od 2026 roku stać się przestrzenią dla miejskiej instytucji tańca. W tym celu konieczna jest modernizacja budynku oraz jego wyposażenia. Na początku 2024 roku zostanie otwarta procedura konkursowa na działania w pawilonie. Program pilotażowy będzie wypracowywany w dialogu warszawskiego środowiska tańca i Biura Kultury, z udziałem Muzeum Sztuki Nowoczesnej, które jest właścicielem budynku, i we współpracy z WOK jako instytucją badawczą.

Pilotażowy program tańca – czego potrzebujemy?

Druga część warsztatów skupiała się wokół pytania o tożsamość środowiska tanecznego oraz o jego cele i potrzeby. Pracując w grupach, rozmawialiśmy o tym, jakie działania powinny zostać podjęte, by pilotażowy rok w Pawilonie nad Wisłą stał się gwarantem powstania stałego miejsca dla tańca w Warszawie. W wielogłosowej dyskusji wybrzmiały najważniejsze postulaty środowiska: dbałość o wysoką jakość, potrzeba stworzenia profesjonalnie przygotowanego miejsca oraz dopuszczenie odmian tańca rozwijających progresywny eksperyment.

W dyskusji dotyczącej rozważanych modeli działań pilotażowych na pierwszy plan wysunęła się koncepcja sieci miejsc, w której Pawilon nad Wisłą będzie pełnił funkcję centrum rozpisującego poszczególne działania na odpowiednie do tego miejskie przestrzenie. Innym ważnym wątkiem rozmowy była możliwość zaznajomienia publiczności z tańcem – uczestniczki spotkania przekonywały, że duża część programu pilotażowego powinna być poświęcona promowaniu tej formy sztuki w jej różnorodnych formach, zarówno poprzez prezentacje tańca czy warsztaty, jak i poprzez danie tancerzom i choreografom możliwości rozwoju.

Kolejne etapy działań Warszawskiego Obserwatorium Kultury w procesie modelowania nowej instytucji tańca obejmą badania jakościowe w grupach fokusowych FGI (Focus Group Interview), nad którymi obecnie pracujemy. Pomogą one przygotować rekomendacje do regulaminu i sformułować zasady konkursu na prowadzenie programu pilotażowego w Pawilonie nad Wisłą.