Agnieszka Strzeżek / Sonia Jaszczyńska

W ramach rezydencji WOK podejmujemy działania nastawione na proces. Chcemy zastanowić się nad przyszłością kolektywu, jego działaniami, wartościami i strukturą – w jaki sposób możemy ułatwić i usprawnić podejmowane przez nas działania?

W ramach rezydencji WOK podejmujemy działania nastawione na proces. Chcemy zastanowić się nad przyszłością kolektywu, jego działaniami, wartościami i strukturą – w jaki sposób możemy ułatwić i usprawnić podejmowane przez nas działania? Czy chcemy pozostać nieformalnym kolektywem czy raczej założyć stowarzyszenie? Planujemy zmapować środowisko artystyczne i dowiedzieć się, w jakie współprace możemy wchodzić zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Chciałybyśmy scharakteryzować ograniczenia prawne i ekonomiczne, jakie napotykamy, a także poznać lepsze sposoby odpowiadania na wyzwania. Obecnie towarzyszy nam poczucie przytłoczenia i izolacji. Obie potrzebujemy czasu na ukierunkowanie, odzyskanie, zbudowanie siebie samych poprzez sztukę. Podczas rezydencji skorzystamy z metody, która jest nam bliska i wynika zarówno z naszej działalności wydawniczo-zinowej, jak i z działalności społecznej. Zaczniemy od rozmów i na ich podstawie stworzymy wizualne notatki i szkice, które przyjmą formę dziennika rezydencji.


Od 2022 roku współpracujemy na styku sztuki, działań kuratorskich, wydawniczych, edukacji artystycznej i pracy badawczej. Wspólnie rozpoczęłyśmy działanie kolektywnego wydawnictwa zinowego Stopka, w ramach którego wydajemy ziny tematyczne, zgodnie z sezonowym kalendarzem wydarzeń. W kolektywie działają też Kenaya Huanca-Villan, Basia Strzeżek i Karo Wyka. Rysujemy, piszemy, organizujemy otwarte nabory, redagujemy teksty, zajmujemy się składem, drukiem i szyciem, a także tworzymy wydarzenia promocyjne dla naszych publikacji. Na przełomie 2023 i obecnego roku zorganizowałyśmy pilotażowy program rezydencji domowych wspieranych tutoringiem dla matek-twórczyń. Program sfinansowało Warszawskie Obserwatorium Kultury.

 

Sonia Jaszczyńska

Jestem absolwentką Wydziału Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ukończyłam też Wydział Prawa i Administracji oraz Filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Pracuję dla sektora kultury, wcześniej w warszawskiej galerii sztuki współczesnej Propaganda, przy Warsaw Gallery Weekend i jako asystentka kuratora podczas wystawy „Datament” w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji. Zajmuję się koordynacją projektów kulturalnych m.in. dla Biura Kultury m.st. Warszawy i „Dwutygodnika”. Organizuję niezależne projekty wystawiennicze (np. „Bardzo zmienna” podczas Fringe Warszawa w 2023 r.), piszę teksty kuratorskie i przeprowadzam wywiady z artystami. Jestem inicjatorką kolektywu „Matki twórczynie”, współtworzę Okazjonalne Wydawnictwo Stopka. Wiedzę na temat sztuki ze społecznością zdobywałam w Instytucie Otwartym.

Agnieszka Strzeżek

W 2021 skończyłam Grafikę w pracowni Ilustracji Grażki Lange (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie), tematem mojej pracy magisterskiej był pierwszy rok macierzyństwa w formie książki ilustrowanej, a praca teoretyczna pod nazwą „SZTUKA, MATKI I SZTUKA MATEK” to zapis próby włączenia macierzyństwa w tożsamość twórczyni. Uczestniczyłam m.in. w wystawach „Matki Niepodległości” (2020) i „100x40” (2019) organizowanych w ramach International Poster Biennale, Młoda Sztuka, DESA Unicum (2018, 2020 i 2023) i International Art Fair Warsaw (2017) oraz w ubiegłorocznych (2023) KONTEKSTACH w ramach projektu ARTYSTA ZAWODOWIEC, organizowanego przez Fundację Sztuki ING. Jestem współtwórczynią Okazjonalnego Wydawnictwa Stopka i inicjatorką kolektywu „Matki twórczynie”.